Mediawijsheid: waar of niet waar?

Het is de Week van de Mediawijsheid. Op veel basisscholen wordt deze week de game MediaMasters gespeeld. Kinderen die daar aan meedoen, moeten vragen beantwoorden over (sociale) media. Dit artikel hoort bij het spel.

Bronnen checken

Journalisten moeten ook heel mediawijs zijn. Zij moeten altijd controleren of de berichten die ze binnenkrijgen kloppen. Als dat niet lukt, is het niet verstandig om het bericht uit te zenden. Het kan namelijk zijn dat het bericht onjuist is. Journalisten beoordelen daarom altijd eerst of de 'bron' van het bericht betrouwbaar is.

Stel: De redactie van het Jeugdjournaal krijgt een mailtje binnen van een spelletjesfabrikant. Volgens de fabrikant worden bordspellen steeds populairder. Maar klopt dit bericht wel? Of is het gewoon goede reclame voor de spelletjesfabriek? De redactie moet dat dus eerst controleren. Hoeveel spellen zijn er dit jaar verkocht? En zijn dat er inderdaad meer dan vorig jaar?

Om te bron extra goed te checken, kan de redactie ook nog bellen met speelgoedwinkels en speelgoedsites om te vragen of zij inderdaad meer spellen verkopen. Als zij niet hebben gemerkt dat er meer bordspelletjes worden verkocht, dan is het bericht waarschijnlijk niet waar. We gaan het dan niet uitzenden.

Hoor en wederhoor

Een journalist moet ook altijd proberen om twee kanten van een verhaal te horen.

Stel: Er komt op de redactie een telefoontje binnen over een inbraak op een school. Het zou gedaan zijn door een leerling uit groep acht. Volgens een buurman van de school is de jongen opgepakt door de politie. De uitzending begint bijna, is het verstandig om dit bericht nu uit te zenden?

Het antwoord is nee. Je moet het bericht altijd controleren door twee kanten van het verhaal te horen. Hoor en wederhoor noem je dat.

De redactie kan naar de politie en naar de jongen bellen. Misschien vertelt de politie wel dat het een misverstand is: de jongen was aan het spelen en schoot per ongeluk een raampje stuk met zijn voetbal. Van een inbraak is geen sprake en de jongen is alweer thuis. Dan is het maar goed dat we het niet hebben uitgezonden.

Drie vragen over mediawijsheid

Vind jij les over mediawijsheid belangrijk?

Deze stelling is gesloten