Steeds meer bedrijven vragen kinderen om advies

Steeds meer bedrijven luisteren naar de mening van kinderen. Ze doen dat in een kinderraad. Kinderen mogen dan meepraten over wat zij vinden dat er in een bedrijf moet veranderen. Een paar jaar geleden hadden ongeveer veertig bedrijven zo'n kinderraad, nu is dat bijna het dubbele en bedrijven blijven zich ervoor aanmelden. Voorbeelden van zulke bedrijven zijn Vodafone, Schiphol, Lidl, Hema, Albert Heijn en Ziggo.

Prinses

Het idee van de kinderraden komt van prinses Laurentien. Zij denkt dat bedrijven veel kunnen leren van kinderen. Met hun adviezen kunnen ze dingen in de organisatie verbeteren en producten beter maken. Zo kan een supermarkt bijvoorbeeld vragen: hoe kunnen wij ervoor zorgen dat meer mensen groente en fruit gaan eten?

Idee

De jonge adviseurs denken na over de vraag van het bedrijf. Ze lezen over het onderwerp en gaan langs bij het bedrijf om nog meer te weten te komen. Na twee maanden delen de kinderen hun ideeën met hoge piefen van het bedrijf. Die kunnen daarna bedenken wat ze met het advies doen.