Nederlandse film over moordende leeuw scoort in China

De Nederlandse film Prooi is een groot succes in China. In het eerste weekend gingen meer dan een miljoen mensen naar de film over de moordende leeuw in Amsterdam.

Grote kans dat jij de film niet kent. In Nederland kwam de film in 2016 uit en gingen er maar 30.000 mensen naartoe. Dat is niet veel voor een film die een paar miljoen heeft gekost.

Niet rijk

Van het succes in China worden de makers niet heel rijk. De film is voor een vast bedrag verkocht en ze wisten toen nog niet dat het zo'n grote hit zou worden.

Toen ik begreep dat-ie in 4000 bioscopen te zien zou zijn, dacht ik in eerst: 'Klopt dat wel? Het lijkt me zo absurd.
Regisseur Dick Maas

De regisseur weet niet zo goed waarom zijn film zo populair in China is. Hij denkt dat het komt doordat er in China weinig griezelfilms worden gemaakt.

Ik denk ook door de humor en ik vermoed dat Amsterdam een rol speelt. Het is toch een interessante stad en er loopt een leeuw rond die mensen opeet.
Dick Maas