'Rekenlessen moeten anders, dan worden kinderen er beter in'

'Rekenlessen moeten anders, dan worden kinderen er beter in'

Rekenles op de basisschool kan én moet beter. Dat zeggen onderwijsdeskundigen na een groot onderzoek. De deskundigen keken naar kinderen in groep 6, 7 en 8. Volgens hen gaat het niet slecht, maar kan het beter. Ze zeggen dat het niet ligt aan kinderen, maar aan de lessen.

Niveau

De onderzoekers denken dat dat vooral kan als juffen en meesters meer rekening houden met het verschil tussen leerlingen. De Julianaschool in Ederveen scoorde vroeger slecht op rekenen, maar daar gaat het tegenwoordig juist heel goed. Hoe ze dat hebben aangepakt hoor je in de video hierboven.

Misschien wordt er bij jou in de klas al rekening gehouden met kinderen die het snel snappen. Toch zouden de lessen beter moeten aansluiten bij wat alle leerlingen nodig hebben.

Speciale leraar

De oplossing volgens de onderzoekers is een speciale rekencoördinator. Dat is iemand die ieder kind in de gaten houdt en precies kijkt wat iemand nodig heeft om zo goed mogelijk te kunnen rekenen. Die persoon helpt ook juffen en meesters om de rekenlessen nog beter te maken.

Wat vind jij van de rekenlessen op jouw school?

Deze stelling is gesloten