Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Dagboek van Anne Frank nu ook in eenvoudige taal te lezen

Sinds deze week is er een speciale kinderversie van het dagboek van Anne Frank. Het is bedoeld voor kinderen tussen de 10 en 15 jaar die moeite hebben met lezen.

Anne schreef lastig. Voor de meeste mensen, niet alleen voor basisschoolleerlingen of zwakke lezers, maar ook voor jou en mij zijn het niet heel makkelijke brieven.

schrijfster Marian Hoefnagel

In de kinderversie van het dagboek zijn de zinnen veel eenvoudiger. Moeilijke woorden zijn verdwenen en zinnen korter gemaakt. En ook zijn de letters een stuk groter.

Het dagboek van Anne Frank is een van de beroemdste boeken ter wereld. Ze schreef het tijdens de Tweede Wereldoolog. Het Joodse meisje zat met haar familie ondergedoken in Amsterdam, tot ze in 1944 werd verraden en gearresteerd. Het dagboek is in zo'n 70 talen vertaald en wordt nog steeds door miljoenen mensen over de hele wereld gelezen.

Het verhaal is ook wat korter gemaakt. Dat geldt niet voor de stukken over de verliefdheid van Anne Frank op haar huisgenoot Peter. Daar wordt juist wel veel over geschreven.

Stelling

De bedenkers vinden het belangrijk dat dit beroemde boek door zoveel mogelijk mensen wordt gelezen. Ook kinderen dus. Ben jij het met ze eens? Reageer op onze stelling!

768
Beroemde boeken moeten altijd een kinderversie krijgen.
Favoriet maken

Bekijk ook