Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Strengere regels voor kinderen die online reclame maken

De regering wil strengere regels voor kinderen die reclame maken op YouTube, TikTok en Instagram. Dat werd duidelijk in het programma Kassa.

Voor televisie mogen kinderen maar een paar dagen per jaar werken, maar online is het niet helemaal duidelijk. Ook is het vaak niet duidelijk wanneer iets gewoon een leuk filmpje is en wanneer het reclame is. Als voorbeelden werden familievloggers als de Bellinga's en de familie LaKap genoemd.

Als je buiten aan het spelen bent en je moet binnenkomen om een filmpje over appelmoes op te nemen, en niet een keer maar tien keer, dan wordt het gewoon werk. Dan is het commercieel en dan is er sprake van kinderarbeid.

staatssecretaris Dennis Wiersma

De regering wil met ouders en deskundigen gaan praten om duidelijke regels te maken. Ook moet er een meldpunt komen waar mensen terechtkunnen als ze iets zien wat volgens hen niet mag.

Wat vind jij van kinderen die online reclame maken? Reageer op de stelling:

445
Het is prima als kinderen reclame maken op social media.
Favoriet maken