Nieuwe reclameregels voor YouTubers en TikTokkers

Nieuwe reclameregels voor YouTubers en TikTokkers

Er komen strengere regels voor populaire influencers die reclame maken op bijvoorbeeld YouTube, Instagram en TikTok. De regels gelden voor iedereen met meer dan 500.000 volgers of abonnees, en gaan 1 juli in.

Een commissie gaat controleren of influencers zich eraan houden.

Alle regels staan in de Mediawet. Er is een speciale commissie die controleert of influencers zich eraan houden. Die commissie heet het Commissariaat voor de Media. Zij controleren ook of tv-programma's zich aan de regels houden.

Boetes

Als influencers zich niet aan de regels houden, kunnen ze boetes krijgen. Hoe hoog die precies zijn, is niet bekend gemaakt.

Vanavond hoor je in het Jeugdjournaal wat TikTok-tweeling Quinn en Aaron van de nieuwe regels vinden.

Vind jij het moeilijk om te zien wanneer influencers reclame maken?

9.112 stemmen

Deze stelling is gesloten

39% 3.539 stemmen

61% 5.573 stemmen