Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Nieuwe reclameregels voor YouTubers en TikTokkers

Er komen strengere regels voor populaire influencers die reclame maken op bijvoorbeeld YouTube, Instagram en TikTok. De regels gelden voor iedereen met meer dan 500.000 volgers of abonnees, en gaan 1 juli in.

Een commissie gaat controleren of influencers zich eraan houden.

Dit zijn de nieuwe regels:

  • Als influencers reclame maken, moeten ze dat duidelijk aangeven. Bijvoorbeeld door er 'betaalde samenwerking' of '#ad' bij te zetten. Stiekem reclame maken mag niet meer. Ook moet het duidelijk zijn voor welk merk reclame wordt gemaakt.
  • Iedereen moet Kijkwijzer-icoontjes gebruiken. Daardoor zie je voor welke leeftijd een video bedoeld is, en of er bijvoorbeeld grof taalgebruik in een video zit.
  • Soms worden influencers gesponsord. Daardoor mogen ze bijvoorbeeld gratis filmen in een pretpark, of dragen ze kleding die ze hebben gekregen. Dit moet duidelijk worden gemaakt in de beschrijving én aan het begin of einde van de video. Dit geldt ook voor unboxing video's.
  • Reclame maken voor medische behandelingen, bijvoorbeeld iets wat je in het ziekenhuis of bij een dokter laat doen, is verboden.

Voor video's die bedoeld zijn voor kinderen, gelden extra strenge regels:

  • Er mag geen reclame gemaakt worden voor chocolade, snoep en drop.
  • En ook nooit voor alcohol.
  • Er mogen nooit unboxing video's met kinderspeelgoed worden gemaakt. (Alleen als de influencer dit zelf heeft gekocht.)
  • Ook voor gokken gelden strenge regels. Alle regels vind je hier.

Alle regels staan in de Mediawet. Er is een speciale commissie die controleert of influencers zich eraan houden. Die commissie heet het Commissariaat voor de Media. Zij controleren ook of tv-programma's zich aan de regels houden.

Boetes

Als influencers zich niet aan de regels houden, kunnen ze boetes krijgen. Hoe hoog die precies zijn, is niet bekend gemaakt.

Vanavond hoor je in het Jeugdjournaal wat TikTok-tweeling Quinn en Aaron van de nieuwe regels vinden.

493
Vind jij het moeilijk om te zien wanneer influencers reclame maken?
Ja38.8%
Nee61.2%

Je kunt niet meer reageren

Favoriet maken