YouTubers en TikTokkers houden zich niet altijd aan reclameregels

YouTubers en TikTokkers houden zich niet altijd aan reclameregels

Populaire YouTubers en TikTokkers houden zich regelmatig niet aan reclameregels. En daar krijgen ze ook nog geen straf voor.

Sinds vorig jaar zomer gelden er strengere regels voor influencers met veel volgers of abonnees. Want het gebeurt vaak dat influencers gratis spullen krijgen of betaald worden om een product in een video te laten zien.

#ad

Er moet dan duidelijk worden aangegeven dat het om reclame gaat. Bijvoorbeeld door 'het in de video te zeggen én er 'betaalde samenwerking' of '#ad' bij te zetten. Maar dit gebeurt dus niet altijd.

Volgens Julius Moorman, economie-journalist bij het NOS Journaal, is het niet altijd zo dat influencers expres de regels overtreden.

Vaak is er geen sprake van kwade wil. Je ziet dat er veel influencers zijn die gewoon nog niet helemaal op de hoogte zijn van de regels. Dus ze willen niet expres hun volgers misleiden maar ze weten het gewoon niet.
Julius Moorman

Een speciale commissie hoort te controleren of influencers zich wel aan deze regels houden. Die commissie heet het Commissariaat voor de Media. Zij kunnen ook boetes uitdelen, maar dat is nog niet gebeurd.

Tot nu toe zijn er alleen gespreken gevoerd. In andere landen zijn er al wel boetes uitgedeeld. Laatst in Frankrijk hebben ze iemand een boete van 20-duziend euro gegeven. Dus daar zijn ze iets strenger.
Julius Moorman

Wat vind jij: moeten er boetes worden uitgedeeld als influencers zich niet aan de reclameregels houden?

Influencers die stiekem reclame maken moeten een boete krijgen

6.046 stemmen

Deze stelling is gesloten

75% 4.560 stemmen

25% 1.486 stemmen