YouTubers en TikTokkers houden zich niet altijd aan reclameregels
Populaire YouTubers en TikTokkers houden zich regelmatig niet aan reclameregels. En daar krijgen ze ook nog geen straf voor.
Sinds vorig jaar zomer gelden er strengere regels voor influencers met veel volgers of abonnees. Want het gebeurt vaak dat influencers gratis spullen krijgen of betaald worden om een product in een video te laten zien.
#ad
Er moet dan duidelijk worden aangegeven dat het om reclame gaat. Bijvoorbeeld door 'het in de video te zeggen én er 'betaalde samenwerking' of '#ad' bij te zetten. Maar dit gebeurt dus niet altijd.
Volgens Julius Moorman, economie-journalist bij het NOS Journaal, is het niet altijd zo dat influencers expres de regels overtreden.
Een speciale commissie hoort te controleren of influencers zich wel aan deze regels houden. Die commissie heet het Commissariaat voor de Media. Zij kunnen ook boetes uitdelen, maar dat is nog niet gebeurd.
Wat vind jij: moeten er boetes worden uitgedeeld als influencers zich niet aan de reclameregels houden?
Influencers die stiekem reclame maken moeten een boete krijgen
6.046 stemmen
Deze stelling is gesloten
75% 4.560 stemmen
25% 1.486 stemmen