Helft van kinderen eet meer chips en snoep door reclames
De helft van alle kinderen en jongeren in Nederland wordt verleid om ongezond eten en drinken te kopen nadat ze er een reclame over hebben gezien. Ze zien vooral veel reclames op sociale media over snoep en chips. Dat blijkt uit een onderzoek van kinderrechtenorganisatie Unicef.
De organisatie deed onderzoek naar kinderen en jongeren tussen de 10 en 18 jaar. Volgens het onderzoek komen kinderen bijna de hele dag door reclames tegen voor ongezond eten en drinken. Online zien ze veel influencers die producten aanprijzen en dat lijkt dus effect te hebben.
Volgens de kinderrechtenorganisatie is het belangrijk dat er strengere regels komen voor reclames over ongezond eten. Daarom gaan ze ook naar politici in Den Haag met hun onderzoek. Ze hopen dat die de reclames bijvoorbeeld kan verbieden.
Reageer
Zie jij weleens influencers online die praten over chips of snoep? En heb jij dan zin om het te kopen of juist niet? Laat het ons weten in de reacties:
Eet jij weleens snoep of chips door een reclame?
6.014 stemmen
Deze stelling is gesloten
32% 1.917 stemmen
68% 4.097 stemmen