Helft van kinderen eet meer chips en snoep door reclames

Helft van kinderen eet meer chips en snoep door reclames

De helft van alle kinderen en jongeren in Nederland wordt verleid om ongezond eten en drinken te kopen nadat ze er een reclame over hebben gezien. Ze zien vooral veel reclames op sociale media over snoep en chips. Dat blijkt uit een onderzoek van kinderrechtenorganisatie Unicef.

De organisatie deed onderzoek naar kinderen en jongeren tussen de 10 en 18 jaar. Volgens het onderzoek komen kinderen bijna de hele dag door reclames tegen voor ongezond eten en drinken. Online zien ze veel influencers die producten aanprijzen en dat lijkt dus effect te hebben.

Ik had een reclame op TikTok gezien, en toen heb ik het gekocht.
Georges
Ik denk er zelf heel goed over na, dat als influencers eten eten, dat ze dan misschien wel gesponsord zijn. Daarom doe ik dat vaker niet. Omdat het sneaky is en daar houd ik niet zo van.
Nathan

Volgens de kinderrechtenorganisatie is het belangrijk dat er strengere regels komen voor reclames over ongezond eten. Daarom gaan ze ook naar politici in Den Haag met hun onderzoek. Ze hopen dat die de reclames bijvoorbeeld kan verbieden.

Reageer

Zie jij weleens influencers online die praten over chips of snoep? En heb jij dan zin om het te kopen of juist niet? Laat het ons weten in de reacties:

Eet jij weleens snoep of chips door een reclame?

6.014 stemmen

Deze stelling is gesloten

32% 1.917 stemmen

68% 4.097 stemmen