Zorgen om lesmateriaal dat niveau automatisch aanpast: 'Niet altijd eerlijk'
Steeds meer basisscholen gebruiken AI (kunstmatige intelligentie) in de klas. Het wordt bijvoorbeeld gebruikt om lesmateriaal automatisch op het niveau van kinderen aan te passen.
Dit gaat bijvoorbeeld zo: als je een reken-opdracht maakt en een aantal sommen fout hebt, past dit lesmateriaal zich meteen aan. Je krijgt dan makkelijkere sommen te zien. En dit werkt natuurlijk ook andersom: als je alles goed hebt, krijg je moeilijkere sommen.
ADHD of dyslexie
Klinkt misschien handig, maar deskundigen maken zich hier best wel zorgen over. Het zou namelijk niet helemaal eerlijk werken voor alle kinderen.
Bijvoorbeeld voor kinderen met ADHD of dyslexie. Die kinderen maken de reken-opdracht soms niet fout omdat ze niet goed kunnen rekenen, maar omdat ze even afgeleid waren of omdat ze de vraag niet goed begrepen.
Meer leren
De les-systemen kunnen hier niet zo goed mee omgaan en kunnen het niveau van kinderen met ADHD of dyslexie daardoor fout inschatten.
Deskundigen vinden dit niet goed. Zij willen daarom dat juffen en meesters meer leren over de fouten van deze les-systemen.